Corporate Europe Observatory

Exposing the power of corporate lobbying in the EU

• Dansk
  • NL
  • EN
  • FI
  • FR
  • DE
  • EL
  • IT
  • NO
  • PL
  • PT
  • RO
  • SL
  • ES
  • SV

Voedselconferentie in het Hilton ‘mist de boot’

Op 30 januari vindt de conferentie “Feeding the World” plaats in het Amsterdamse Hilton hotel. Op deze controversiële bijeenkomst van het tijdschrift The Economist, waar  de industriële landbouw als oplossing van de wereldhonger gepresenteerd wordt, staat prinses Máxima naast pesticidenfabrikant Monsanto op het podium. Critici vinden de voorstelling van zaken in het Hilton misleidend.

Uit de opzet van de conferentie blijkt dat er vooral een verdere intensivering van de landbouw gepropageerd wordt, gericht op hogere opbrengst en veel gebruik van kunstmest, energie en pesticiden, producten die juist door bedrijven als Monsanto worden geproduceerd. Deze gedachten zijn ook uiteen gezet in de publicatie ‘The Nine Billion Question’ van de Economist, die de leidraad vormt voor deze conferentie. (1) De toegangsprijs van 1600 euro zorgt voor een publiek van vooral grote bedrijven, die toegesproken zullen worden door hun collega's van onder andere DSM, BASF, Nestlé, en Rabobank. Er staat geen enkele boer als spreker in het programma. (2)

Nina Holland, die de lobby van multinationals volgt voor de organisatie Corporate Europe Observatory, bekijkt de conferentie kritisch: "De bijeenkomst in het Hilton is vooral een PR-stunt voor bedrijven die meer belang hebben bij het vergroten van hun monopolie op de zaad- en voedselmarkt, dan bij het oplossing van de honger in de wereld. De industriële landbouw maakt de boeren steeds meer van hen afhankelijk, en bedreigt de voedselzekerheid door het doen verdwijnen van lokale voedselproductie."

Critici stellen dat betere oplossingen om de wereld beter en blijvend te voeden mogelijk zijn, maar dat die in  de conferentie niet aan bod komen.

Janneke Bruil van ILEIA, een kenniscentrum voor duurzame landbouw, stelt: "Deze conferentie mist de boot. De oplossing voor het wereldvoedselprobleem ligt vooral bij de 400 miljoen kleine boeren, de wetenschappers en de consumenten die samen de omslag kunnen maken naar een duurzame, gezonde en eerlijke voedselproductie. Zo’n voedselsysteem is gebaseerd op een combinatie van bestaande kennis en ervaring van lokale boeren met wetenschappelijke innovatie, en is gericht op een gezonde bodem, die jaar in jaar uit kan blijven produceren, ook bij tijdelijke droogte of overvloedige neerslag." (5)

Greet Goverde van Platform Aarde Boer Consument zegt: “De beste garantie voor voedselzekerheid is de producent een eerlijke prijs te betalen. Dan kan het voedsel duurzaam geproduceerd worden daar waar het nodig is,  en gaat er weer in de landbouw geïnvesteerd worden.”

In het deze week verschenen rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA) wordt de intensieve GGO productie vergeleken met agro-ecologisch methodes die door steeds meer boeren in het Zuiden toegepast worden. Het agentschap concludeert verder dat de risico's van genetisch gemanipuleerde organismen (GGOs) steeds worden onderschat, terwijl de voordelen ervan worden overschat. (6)

Prinses Máxima opent de conferentie in het Hilton. Er wordt veel landbouwgif gespoten op de ruim 20 miljoen hectare sojaplantages in haar geboorteland Argentinië. De lokale bevolking ondervindt hiervan de schade aan hun gezondheid. De 'sojawoestijn' leidt tot ontbossing, vervuiling van water, uitgeputte gronden,  conflicten over land en meer armoede. (7) Flip Vonk van ASEED Europe, een milieuorganisatie in Amsterdam, zegt : “Het is ronduit ironisch dat  prinses Máxima zich leent voor het opluisteren van deze conferentie. Als Argentijnse weet zij als geen ander  welke schade de praktijken van bedrijven als Monsanto en Cargill kunnen toebrengen aan mens en milieu.”

Voor meer informatie:
Nina Holland, Corporate Europe Observatory, 06-30285042
Greet Goverde, Platform Aarde Boer Consument, 024-3443678
Flip Vonk, ASEED Europe, 020-6682236

Ondertekenende organisaties:

Corporate Europe Observatory (CEO)
Platform Aarde Boer Consument
ILEIA – Centre for learning on sustainable agriculture
Transnational Institute (TNI)
FIAN Nederland
ASEED Europe
Voor Mondiale Duurzaamheid
Women's International League for Peace and Freedom (WILPF)
Burgers voor gentechvrij voedsel Nijmegen
Groene Ruimte Maken
Slowfood Amsterdam
Gevoel voor Humus
TEAM Ecosys
Stichting OtherWise
Gifsoja.nl
Supermacht.nl

Noten:

(1) The Nine Billion Question:

(2) Agenda:
Kosten voor een deelnemer: € 1600.
Sprekers: http://cemea.economistconferences.com/event/feeding-world-2013/ftw-europ...

(4) Landbouw verantwoordelijk voor uitstoot van broeikasgassen: http://www.worldwatch.org/files/pdf/Livestock%20and%20Climate%20Change.pdf

(5) Het kan ook anders, bijvoorbeeld:

(6) EEA rapport: http://www.eea.europa.eu/pressroom/newsreleases/the-cost-of-ignoring-the

(7) Zie bijvoorbeeld de video Growing Doubt van Greenpeace, over de ervaring van boeren in de VS met Monsanto’s gifresistente gewassen: http://www.youtube.com/watch?v=CNxhw2jiDtA

Related issues:

Corporate Europe Observatory's new report 'A spoonful of sugar' illustrates how the sugar lobby undermines existing laws and fights off much-needed measures that are vital for tackling Europe’s looming obesity crisis.

This week's European Commission decision to extend Glyphosate's market authorisation points to many broader problems - here is a CEO overview of the issues at large.

The official EU assessment of glyphosate was based on unpublished studies owned by industry. Seven months later, the pesticide industry still fights disclosure and, so far, successfully. We obtained a copy of their arguments.

In recent times we have seen various examples of green activists “coming out” as GMO-proponents, arguing that GMOs are safe and have multiple benefits: reduced pesticide use, higher income for farmers, contributing to food security, reduced greenhouse gas emissions... As an essential part of their discourse, organisations that continue to reject GMO technology are depicted as old-fashioned and as acting in contradiction to their own aims.

Mark Lynas is a well known example of this in the UK, with an (in)famous public apology for his past role in the anti-GM movement that drew a lot of media attention. Lynas' move has been copied by others, like blogger Stijn Bruers in Belgium. This framing of the GMO debate has proven quite attractive to the media, even though it is not always clear why specifically these people are seen to have the credentials to merit this attention.

There are many fundamental flaws in the argumentation they are putting forward. Claire Robinson of GMWatch, at the request of Corporate Europe Observatory, has written a rebuttal of many of the claims made by these newly converted GMO proponents. For practical reasons, this rebuttal follows the argumentation and claims made in an article by Bruers on his blog about GMOs .

A few weeks after the May coup against Dilma Rousseff by conservative parties backed by the country's largest corporations, Brazil's “interim” government, led by Michel Temer, signed an emergency loan to the State of Rio de Janeiro to help finance infrastructure for the 2016 Olympics. The bailout was conditional to selling off the State's public water supply and sanitation company, the Companhia Estadual de Águas e Esgotos (Cedae).

When we interviewed City Councillor and chair of Rio’s Special Committee on the Water Crisis Renato Cinco, in December 2015, he was already warning against such privatisation threats and provided important background information on the water situation in Rio.

Never before has a former European Commission official been criticised as much for his post-EU career as ex-Commission president Barroso upon joining infamous US investment bank Goldman Sachs this summer. Citizens are outraged and evidence already points towards a gross violation of the EU Treaty.

Following the high-level appointment of former European Commission President José Manuel Barroso to Goldman Sachs, NGOs have launched a petition demanding stricter rules for ex-EU commissioners’ revolving door moves.

-- placeholder --

The corporate lobby tour