Corporate Europe Observatory

Exposing the power of corporate lobbying in the EU

• Dansk
  • NL
  • EN
  • FI
  • FR
  • DE
  • EL
  • IT
  • NO
  • PL
  • PT
  • RO
  • SL
  • ES
  • SV

Voedselconferentie in het Hilton ‘mist de boot’

Op 30 januari vindt de conferentie “Feeding the World” plaats in het Amsterdamse Hilton hotel. Op deze controversiële bijeenkomst van het tijdschrift The Economist, waar  de industriële landbouw als oplossing van de wereldhonger gepresenteerd wordt, staat prinses Máxima naast pesticidenfabrikant Monsanto op het podium. Critici vinden de voorstelling van zaken in het Hilton misleidend.

Uit de opzet van de conferentie blijkt dat er vooral een verdere intensivering van de landbouw gepropageerd wordt, gericht op hogere opbrengst en veel gebruik van kunstmest, energie en pesticiden, producten die juist door bedrijven als Monsanto worden geproduceerd. Deze gedachten zijn ook uiteen gezet in de publicatie ‘The Nine Billion Question’ van de Economist, die de leidraad vormt voor deze conferentie. (1) De toegangsprijs van 1600 euro zorgt voor een publiek van vooral grote bedrijven, die toegesproken zullen worden door hun collega's van onder andere DSM, BASF, Nestlé, en Rabobank. Er staat geen enkele boer als spreker in het programma. (2)

Nina Holland, die de lobby van multinationals volgt voor de organisatie Corporate Europe Observatory, bekijkt de conferentie kritisch: "De bijeenkomst in het Hilton is vooral een PR-stunt voor bedrijven die meer belang hebben bij het vergroten van hun monopolie op de zaad- en voedselmarkt, dan bij het oplossing van de honger in de wereld. De industriële landbouw maakt de boeren steeds meer van hen afhankelijk, en bedreigt de voedselzekerheid door het doen verdwijnen van lokale voedselproductie."

Critici stellen dat betere oplossingen om de wereld beter en blijvend te voeden mogelijk zijn, maar dat die in  de conferentie niet aan bod komen.

Janneke Bruil van ILEIA, een kenniscentrum voor duurzame landbouw, stelt: "Deze conferentie mist de boot. De oplossing voor het wereldvoedselprobleem ligt vooral bij de 400 miljoen kleine boeren, de wetenschappers en de consumenten die samen de omslag kunnen maken naar een duurzame, gezonde en eerlijke voedselproductie. Zo’n voedselsysteem is gebaseerd op een combinatie van bestaande kennis en ervaring van lokale boeren met wetenschappelijke innovatie, en is gericht op een gezonde bodem, die jaar in jaar uit kan blijven produceren, ook bij tijdelijke droogte of overvloedige neerslag." (5)

Greet Goverde van Platform Aarde Boer Consument zegt: “De beste garantie voor voedselzekerheid is de producent een eerlijke prijs te betalen. Dan kan het voedsel duurzaam geproduceerd worden daar waar het nodig is,  en gaat er weer in de landbouw geïnvesteerd worden.”

In het deze week verschenen rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA) wordt de intensieve GGO productie vergeleken met agro-ecologisch methodes die door steeds meer boeren in het Zuiden toegepast worden. Het agentschap concludeert verder dat de risico's van genetisch gemanipuleerde organismen (GGOs) steeds worden onderschat, terwijl de voordelen ervan worden overschat. (6)

Prinses Máxima opent de conferentie in het Hilton. Er wordt veel landbouwgif gespoten op de ruim 20 miljoen hectare sojaplantages in haar geboorteland Argentinië. De lokale bevolking ondervindt hiervan de schade aan hun gezondheid. De 'sojawoestijn' leidt tot ontbossing, vervuiling van water, uitgeputte gronden,  conflicten over land en meer armoede. (7) Flip Vonk van ASEED Europe, een milieuorganisatie in Amsterdam, zegt : “Het is ronduit ironisch dat  prinses Máxima zich leent voor het opluisteren van deze conferentie. Als Argentijnse weet zij als geen ander  welke schade de praktijken van bedrijven als Monsanto en Cargill kunnen toebrengen aan mens en milieu.”

Voor meer informatie:
Nina Holland, Corporate Europe Observatory, 06-30285042
Greet Goverde, Platform Aarde Boer Consument, 024-3443678
Flip Vonk, ASEED Europe, 020-6682236

Ondertekenende organisaties:

Corporate Europe Observatory (CEO)
Platform Aarde Boer Consument
ILEIA – Centre for learning on sustainable agriculture
Transnational Institute (TNI)
FIAN Nederland
ASEED Europe
Voor Mondiale Duurzaamheid
Women's International League for Peace and Freedom (WILPF)
Burgers voor gentechvrij voedsel Nijmegen
Groene Ruimte Maken
Slowfood Amsterdam
Gevoel voor Humus
TEAM Ecosys
Stichting OtherWise
Gifsoja.nl
Supermacht.nl

Noten:

(1) The Nine Billion Question:

(2) Agenda:
Kosten voor een deelnemer: € 1600.
Sprekers: http://cemea.economistconferences.com/event/feeding-world-2013/ftw-europ...

(4) Landbouw verantwoordelijk voor uitstoot van broeikasgassen: http://www.worldwatch.org/files/pdf/Livestock%20and%20Climate%20Change.pdf

(5) Het kan ook anders, bijvoorbeeld:

(6) EEA rapport: http://www.eea.europa.eu/pressroom/newsreleases/the-cost-of-ignoring-the

(7) Zie bijvoorbeeld de video Growing Doubt van Greenpeace, over de ervaring van boeren in de VS met Monsanto’s gifresistente gewassen: http://www.youtube.com/watch?v=CNxhw2jiDtA

Related issues:

This May is dense on the EU chemicals regulation front. Crunch time for two major files: the European Commission needs to publish the identification criteria for endocrine disrupting chemicals, and together with EU States must decide how, or not, renew the market approval of glyphosate, an herbicide produced and defended by Monsanto. Last week, the Professor Alan Boobis happened to be involved in both.

Demonstrating the problematic symbiosis between corporate interests and EU institutions, the same lobbying consultancies often get hired by both.

The European Commission has shelved a legal opinion confirming that genetically modified organisms (GMOs) produced through gene-editing and other new techniques fall under EU GMO law, following pressure from the US government. A series of internal Commission documents obtained under freedom of information rules reveal intense lobbying by US representatives for the EU to disregard its GMO rules, which require safety testing and labelling.

The EU Food Safety Authority refuses to disclose new Director's Declaration of Interests and its own assessment of this person's interests.

An Open Letter to Heads of State and Government of the European Union

A revised Emissions Trading Directive is like red meat for the hungry pack of lobbyists that work the corridors of Brussels’ political institutions. Even minor differences in how pollution permits are handed out can result in profits or savings of millions of euros to big polluters.

Read our submission to the EU lobby transparency register consultation and find out why the present, voluntary system just isn't enough.

The response to two complaints about broken rules and dodgy data in the lobby register confirms the current system is toothless, argues CEO.

The corporate lobby tour

Stop the Crop