Corporate Europe Observatory

Exposing the power of corporate lobbying in the EU

Voedselconferentie in het Hilton ‘mist de boot’

• Dansk
  • Nederlands
  • Suomi
  • Français
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Italiano
  • Bokmål
  • Polski
  • Portuguese
  • Română
  • Slovenščina
  • Español
  • Svenska

Op 30 januari vindt de conferentie “Feeding the World” plaats in het Amsterdamse Hilton hotel. Op deze controversiële bijeenkomst van het tijdschrift The Economist, waar  de industriële landbouw als oplossing van de wereldhonger gepresenteerd wordt, staat prinses Máxima naast pesticidenfabrikant Monsanto op het podium. Critici vinden de voorstelling van zaken in het Hilton misleidend.

Uit de opzet van de conferentie blijkt dat er vooral een verdere intensivering van de landbouw gepropageerd wordt, gericht op hogere opbrengst en veel gebruik van kunstmest, energie en pesticiden, producten die juist door bedrijven als Monsanto worden geproduceerd. Deze gedachten zijn ook uiteen gezet in de publicatie ‘The Nine Billion Question’ van de Economist, die de leidraad vormt voor deze conferentie. (1) De toegangsprijs van 1600 euro zorgt voor een publiek van vooral grote bedrijven, die toegesproken zullen worden door hun collega's van onder andere DSM, BASF, Nestlé, en Rabobank. Er staat geen enkele boer als spreker in het programma. (2)

Nina Holland, die de lobby van multinationals volgt voor de organisatie Corporate Europe Observatory, bekijkt de conferentie kritisch: "De bijeenkomst in het Hilton is vooral een PR-stunt voor bedrijven die meer belang hebben bij het vergroten van hun monopolie op de zaad- en voedselmarkt, dan bij het oplossing van de honger in de wereld. De industriële landbouw maakt de boeren steeds meer van hen afhankelijk, en bedreigt de voedselzekerheid door het doen verdwijnen van lokale voedselproductie."

Critici stellen dat betere oplossingen om de wereld beter en blijvend te voeden mogelijk zijn, maar dat die in  de conferentie niet aan bod komen.

Janneke Bruil van ILEIA, een kenniscentrum voor duurzame landbouw, stelt: "Deze conferentie mist de boot. De oplossing voor het wereldvoedselprobleem ligt vooral bij de 400 miljoen kleine boeren, de wetenschappers en de consumenten die samen de omslag kunnen maken naar een duurzame, gezonde en eerlijke voedselproductie. Zo’n voedselsysteem is gebaseerd op een combinatie van bestaande kennis en ervaring van lokale boeren met wetenschappelijke innovatie, en is gericht op een gezonde bodem, die jaar in jaar uit kan blijven produceren, ook bij tijdelijke droogte of overvloedige neerslag." (5)

Greet Goverde van Platform Aarde Boer Consument zegt: “De beste garantie voor voedselzekerheid is de producent een eerlijke prijs te betalen. Dan kan het voedsel duurzaam geproduceerd worden daar waar het nodig is,  en gaat er weer in de landbouw geïnvesteerd worden.”

In het deze week verschenen rapport van het Europees Milieuagentschap (EEA) wordt de intensieve GGO productie vergeleken met agro-ecologisch methodes die door steeds meer boeren in het Zuiden toegepast worden. Het agentschap concludeert verder dat de risico's van genetisch gemanipuleerde organismen (GGOs) steeds worden onderschat, terwijl de voordelen ervan worden overschat. (6)

Prinses Máxima opent de conferentie in het Hilton. Er wordt veel landbouwgif gespoten op de ruim 20 miljoen hectare sojaplantages in haar geboorteland Argentinië. De lokale bevolking ondervindt hiervan de schade aan hun gezondheid. De 'sojawoestijn' leidt tot ontbossing, vervuiling van water, uitgeputte gronden,  conflicten over land en meer armoede. (7) Flip Vonk van ASEED Europe, een milieuorganisatie in Amsterdam, zegt : “Het is ronduit ironisch dat  prinses Máxima zich leent voor het opluisteren van deze conferentie. Als Argentijnse weet zij als geen ander  welke schade de praktijken van bedrijven als Monsanto en Cargill kunnen toebrengen aan mens en milieu.”

Voor meer informatie:
Nina Holland, Corporate Europe Observatory, 06-30285042
Greet Goverde, Platform Aarde Boer Consument, 024-3443678
Flip Vonk, ASEED Europe, 020-6682236

Ondertekenende organisaties:

Corporate Europe Observatory (CEO)
Platform Aarde Boer Consument
ILEIA – Centre for learning on sustainable agriculture
Transnational Institute (TNI)
FIAN Nederland
ASEED Europe
Voor Mondiale Duurzaamheid
Women's International League for Peace and Freedom (WILPF)
Burgers voor gentechvrij voedsel Nijmegen
Groene Ruimte Maken
Slowfood Amsterdam
Gevoel voor Humus
TEAM Ecosys
Stichting OtherWise
Gifsoja.nl
Supermacht.nl

Noten:

(1) The Nine Billion Question:

(2) Agenda:
Kosten voor een deelnemer: € 1600.
Sprekers: http://cemea.economistconferences.com/event/feeding-world-2013/ftw-europ...

(4) Landbouw verantwoordelijk voor uitstoot van broeikasgassen: http://www.worldwatch.org/files/pdf/Livestock%20and%20Climate%20Change.pdf

(5) Het kan ook anders, bijvoorbeeld:

(6) EEA rapport: http://www.eea.europa.eu/pressroom/newsreleases/the-cost-of-ignoring-the

(7) Zie bijvoorbeeld de video Growing Doubt van Greenpeace, over de ervaring van boeren in de VS met Monsanto’s gifresistente gewassen: http://www.youtube.com/watch?v=CNxhw2jiDtA

Related issues:

This must-watch film is now online. The film shows how corporations and actors within the Commission are teaming up to demolish a major piece of public health legislation.
Campaign groups today called on members of the European Parliament to back citizens' demands for improved rules to prohibit the cultivation of genetically modified (GM) crops. A letter signed by five environment, consumers and farmers groups was sent to all members of the parliament's environment committee, which will debate this controversial issue later in the week.
A few observations on the debate sparked by our open letter on the position of Chief Scientific Advisor to the President of the European Commission, and on the need for proper scientific advice to EU legislators.
No sector has lobbied the European Commission more when it was preparing negotiations on the proposed EU-US trade deal (TTIP) than the agribusiness sector, according to data published today by CEO in a series of research-based infographics.
CEO is looking for an experienced, creative and dynamic media outreach coordinator. The position is permanent and based in Brussels. Deadline to apply: Tuesday September 23rd 2014
A ruling by the European Ombudsman today that the European Commission should make its processes on revolving doors cases “more robust” to avoid conflicts of interest, has been welcomed by NGOs Corporate Europe Observatory, Friends of the Earth Europe, Greenpeace, LobbyControl and SpinWatch.
Here are some examples of the blurry line between private business and public office that have characterised the Spanish nominee for the Climate Action and Energy Commissioner Arias Cañete’s career.
In the run-up to the European parliament hearings with the commissioners-designate, Corporate Europe Observatory (CEO) shows how the candidates from Portugal, Latvia and the Czech Republic have serious questions to answer regarding possible conflicts of interest and their recent career or political backgrounds.

Corporate Europe Forum